Verzorgingsarmoede blijft een groot probleem in België
1 op de 4 Belgen kan zich niet altijd basisverzorgingsproducten veroorloven en vraagt om meer begrip en empathie
Verzorgingsarmoede blijft een hardnekkig en onderbelicht probleem in België: meer dan één op de vier volwassenen (27%) had het afgelopen jaar soms of vaak onvoldoende budget om dagelijkse verzorgingsproducten te kopen. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van Ipsos I&O in opdracht van Kruidvat. Het onderzoek toont aan dat er heel wat onwetendheid bestaat over verzorgingsarmoede: 54% heeft weleens van de problematiek gehoord, maar bijna de helft (46%) denkt dat het probleem zich niet in zijn eigen omgeving voordoet. Het hoeft dus niet te verbazen dat mensen die kampen met verzorgingsarmoede vragen om een bredere maatschappelijke bewustwording (60%) en meer begrip en empathie vanuit de samenleving (60%).
Tegenstellingen troef
De resultaten tonen opvallende verschillen in perceptie tussen zij die kampen met verzorgingsarmoede, en zij die er niet mee te maken hebben. Al wie met de problematiek te maken heeft, geeft aan vooral gezichtsverzorging (26%) en wasmiddel (23%) te moeten laten, en nood te hebben aan douchegel en zeep (48%), shampoo (44%) en tandenborstels en tandpasta (41%).
Mensen die niet met verzorgingsarmoede te maken hebben, denken vooral dat er behoefte is aan menstruatieproducten (65%). Ook douchegel en zeep (65%) en tandverzorgingsproducten (64%) worden veel genoemd als producten waarvan men denkt dat er nood aan is.
De maatschappelijke gevolgen van verzorgingsarmoede zijn niet min. Zo geeft een kwart aan fysieke gevolgen zoals huidproblemen, slechte haarconditie, en gebitsproblemen te ondervinden, 34% voelt de mentale gevolgen (wegcijferen, stress, minder zelfvertrouwen) en 22% duidt maatschappelijke gevolgen (zoals het vermijden van winkels en sociale bijeenkomsten) aan.
Problematiek verbergen maakt algemeen begrip moeilijker
De voornaamste oorzaak voor bovenstaande verschillen is het feit dat mensen die met verzorgingsarmoede leven, zich daarover vaak schamen (65%). Dat is meteen de reden waarom 44% het erg moeilijk vindt om materiële hulp te vragen. Opvallend: 61% van mensen met verzorgingsarmoede doet geen beroep op externe hulporganisaties (zoals het OCMW, de Voedselbanken, sociale kruideniers, Goods to Give, etc.).
Nood aan meer maatschappelijke bewustwording en empathie
Het is duidelijk dat er een spanningsveld bestaat rond de problematiek van verzorgingsarmoede. Eén op de vier krijgt ermee te maken, maar verbergt dat vaak voor de omgeving. Die omgeving ziet daardoor de problematiek niet en maakt het daarom ook niet bespreekbaar.
“Je gezond, mooi en goed voelen zou voor iedereen bereikbaar moeten zijn”, zegt Bert Verhoef, Managing Director van Kruidvat in België. “Samen met de Belgische Federatie van Voedselbanken zetten we ons daarom onverminderd in om verzorgingsarmoede onder de aandacht te brengen en mensen die het moeilijk hebben te ondersteunen.
Door jaarlijks te peilen naar de situatie in België willen we net daar de nadruk op leggen. Zorgen dat mensen in verzorgingsarmoede erover kunnen praten, en daardoor meer begrip en empathie krijgen van de maatschappij om hen heen”
Samen in actie
Ook organiseert Kruidvat de ‘Samen in Actie’-weken. Van 9 juni tot en met 22 juni kan iedereen een steentje bijdragen in de strijd tegen verzorgingsarmoede. Kruidvat klanten ontvangen bij aankoop van een deelnemend product waaronder shampoo, tandpasta en deodorant, één product gratis. Kruidvat doneert dan, samen met een aantal partners, hetzelfde product aan gezinnen in armoede.
Daarnaast ontvangen duizenden mensen via de Voedselbanken een Kruidvat Health & Beautykaart ter waarde van 25 euro. Hiermee kunnen ze persoonlijke verzorgingsproducten kopen in een Kruidvat winkel. Ook kunnen klanten vanuit de Kruidvat Club hun spaarpunten doneren aan het Voedselbanken. Kruidvat verdubbelt dan de waarde van de spaarpunten.
terug naar persberichten